maanantai 6. elokuuta 2012

Kilometrikorvauskeskustelun punaiset sillit

Olen seurannut valtion kilometrikorvausten kohtuullistamiseen tähtäävästä uudistuksesta käytyä keskustelua. Kirjoituksissa on tullut vastaan lukuisia väärinkäsityksiä ja suuria kilometrikorvauksia puoltavia virheargumentteja. Käyn tässä läpi niistä muutamia:

1. "Pitäisikö työmatkat maksaa jatkossa täysin itse?"
Ei. Tämä on selvä väärinkäsitys. Nyt puhutaan kilometrikorvauksista ei työmatkavähennyksestä.

2. "Auto X maksaa 30 000 euroa, joten kilometrikorvaus on päinvastoin liian pieni. "
Ei kilometrikorvauksen tarkoitus ole kustantaa kallista uutta autoa, vaan toimivan auton käyttökustannukset. Jos haluaa ajaa 30 000 euron autolla 10 000 euron auton sijasta, siitä pitää olla valmis maksamaan itse.

3. "Autovakuutus maksaa niin ja niin paljon ja huoltoonkin menee paljon rahaa."
Kilometrikorvauksien tarkoitus ei ole kustantaa auton omistamista, vaan sen käyttö. Vakuutukset ja katsastukset joutuu maksamaan autostaan, vaikkei ajaisikaan töikseen. Siksi ei ole perusteltua, että kilometrikorvauksilla pitäisi voida kattaa myös vakuutuksen kaltaiset kiinteät kustannukset tai auton ajallisesta ikääntymisestä koituvat arvonalenemiset.

4. "Kilometrikorvauksen maksaa yritys, eikä se tule verorahoista."
Kilometrikorvauksen maksaa kyllä työnantaja, mutta jos sen verottomuus on ylimitoitettu, kilometrikorvauksien nauttija maksaa saamistaan rahoista perusteettoman vähän veroa. Tämän maksavat käytännössä nahoissaan muut veronmaksajat, joten käytännössä lopputulema on sama: kilometrikorvaukset kustannetaan yhteisin verovaroin.

5. "Autoilijaa verotetaan muutenkin tolkuttomasti, kun taas julkisella kulkijaa vain tuetaan! "
Ei tässä ole kysymys julkista liikennettä käyttävän ja yksityisautoilijan välisestä vastakkainasettelusta, vaan tavallisen mahdollisesti autoa käyttävän palkansaajan sekä kilometrikorvauksia saavan palkansaajan tasa-arvoisuudesta. Itse kokonaan oman auton käyttökustannukset maksava maksaa korkeat autoilun verot, mutta ei saa kilometrikorvauksia.


6. "Matkailu on vaivalloista, ja siitä pitää saada korvaus. "
Näin voi varmasti olla. Tuon korvauksen kuuluu kuitenkin olla verollista palkkaa, ei kilometrikorvauksia. Kilometrikorvausten on tarkoitus vain kattaa kulut.


Kohta 1 on puhdas väärinkäsitys, mutta muiden kohdalla tulee toisinaan vaikutelma älyllisestä epärehellisyydestä: ei haluta myöntää asioita, kun kalikka kalahtaa omaan nilkkaan.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

5 kommenttia:

  1. Noita voisi vielä hieman tarkentaa, kun näissä väännetään joka pilkusta asiaa.

    2. Nykyään kai kilometrikorvaus on laskettu uuden auton mukaan, joten kyllä se juuri on sen tarkoitus, mutta näinhän ei tarvitsisi olla.

    3. Joissain tapauksissa auto hommataan vain työtä varten, jolloin olisi ihan oikein, että myös kiinteät kulut korvataan. Tälaisissa tapauksissa kuitenkin parempi ratkaisu olisi ajaa firman autolla. Verottaja voisi jopa ohjeistaa sellaiseen.

    4. Siltä osin kuin todella korvataan työstä aiheutuvia kuluja, niin verottomuus on oikein riippumatta summasta. Nykyään vain monissa tapauksissa osa korvauksesta ei mene kuluihin vaan on tavallaan palkkaa ja pitäisi toki verottaa.

    VastaaPoista
  2. Kiitos asiallisista tarkennuksista.

    2. Näinhän se taitaa olla.

    3. Tuo on totta, ja käsittelin tuota hieman edellisessä kirjoituksessani.

    4. Verottomuus on toki oikein, mutta kuten tuossa todettu, mikäli summa on ylimitoitettu, siitä saa perusteetonta etua.


    Hankala asiahan tämä on sikäli, että yleisesti todellisiin kuluihin soveltuvaa kilometrikorvausta ei ole mahdollista määrittää. Jos katsoo noita kohtia 2 ja 3, voi ajatella, että jollekulle voi olla perusteltua kustantaa suhteellisen uusi auto (ei kuitenkaan täysin uutta kenellekään) ja jollekulle voi olla perusteltua kustantaa kiinteät kustannukset, mutta kenellekään ei ole perusteltua kustantaa molempia. Ainakin siksi summat tuntuvat ylimitoitetuilta.

    Porrastus taas on ehdottoman järkevä juuri siksi, että tietyn kilometrimäärän jälkeen kiinteät kulut tulevat kyllä katetuiksi.

    VastaaPoista
  3. Pieni lisäys 3 kohtaan: Ajettujen kilometrien kulumisen kuuluu olla kilometrikorvauksen piirissä, mutta ajallisen ikääntymisen ei.

    VastaaPoista