tiistai 26. huhtikuuta 2011

Palkinto puhelimessa roikkumisesta

Näin kirjoitti joku noin viikko sitten MTV3:lle lähettämässään uutisvihjeessä:
"Soitimme useasta puhelimesta taukoamatta samaan aikaan numeroon aikavälillä 9.00-12.20. Puheluita täälle aikavälille tuli tuhansia. Puhelimessa ilmoitettiin, että numero ei ole käytössä tai tarkistakaa numero."
Ei, kyseessä ei ole tavoite päästä suosittuun tv-ohjelmaan kilpailemaan suurista rahapalkinnoista, eikä kyse ole myöskään rahojen upottamisesta Eurojahtiin tai muuhun vastaavaan television täyteohjelmaan. Toiminnan näennäisestä älyttömyydestä huolimatta kyse on itse asiassa ihan järjellisestä kilauttelusta. Älyvapauden syy ei siis ole niinkään puhelimessa roikkuvien ihmisten, eikä syy ole myöskään MTV3:n kaltaisen kaupallisen toimijan. Syypää on yhteiskunta.

Syy toistuvaan soitteluun on siis tietysti ah-aina-niin-järkevään-toimintaan-kannustava ja ah-aina-niin-upeasti-yhteiskunnan-resursseja-ohjaava Helsingissä käytössä oleva asuntojen hintasääntelyjärjestelmä Hitas. Uutisvinkin lähettänyt oli pettynyt siihen, miten Jätkäsaaren asuntojen jako oli suoritettu (lähde). Nyt käytössä ollut puhelinvarausjärjestelmä voidaan oikeastaan nähdä aiemmin käytössä olleen päiväkausien jonotuksen ja puhtaan arvonnan välimuotona: puhelinvarauksessa asuntoa hakeva ei joudu roikkumaan päiväkausia passiivisena kadulla, eikä lopputulos ole aivan täysi sattuma. Tässä kyse on ikään kuin aktiivisesta arvonnasta: jatkuvasti joutuu roikkumaan puhelimessa, mikäli haluaa maksimoida voiton mahdollisuuden, mutta sattumaa asunnon saaminen on suurimmalta osin siitä huolimatta.

Verrattuna aiempaan vajaa vuosi sitten järjestettyyn puhtaaseen arvontaan, tässä todellista kysynnän ja tarjonnan epäsuhtaa on vielä vaikeampi arvioida. "Puhelinlinja takkusi, mutta siitä pääsi myös puheluja läpi", viestintäpäällikkö Anu Sirkiä totesi MTV3:n jutun mukaan. Vai että pääsi jopa myös läpi? Huikeaa! Kommenttien perusteella läpi pääsemättömien määrästä ei ole todellisuudessa minkäänlaista tietoa. Jos jo tämä yksikin hakija tukijoukkoineen oli tehnyt sanojensa mukaisesti tuhansia puheluita, kokonaispuhelumäärä tuskin oli kovin pieni.

Kyllähän arvontamenettelyä voi aina vaihtaa, mutta se on vain pelkkää kosmetiikkaa. Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa, eikä se fakta muuksi muutu vaikka koko mätäpaise naamioitaisiin arpajaisten sijasta tosi-tv-formaattiin. Kaupalliset toimijat ovat lain puitteissa vapaita järjestämään sellaisia ajan- tai rahantuhlausjärjestelmiä kuin haluavat, mutta yhteiskunnan ei vain yksinkertaisesti tulisi ylläpitää tällaisia arpajaisilla tai jonottamisen kaltaisella yhteiskunnallisesti äärimmäisen epämielekkäällä menetelmällä kohdistettuja tukijärjestelmiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Aiheeseen liittyviä tekstejä...