keskiviikko 1. syyskuuta 2010

Naamakirjan tulevaisuus

Viime aikoina on lisääntynyt huomattavasti kriittisyys Facebook-yhteisöpalvelua kohtaan. Suurimmalta osin kritiikki on kohdistunut tietoturvaan ja yksityisyydensuojaan, mutta monet tuntuvat myös uskovan ihmisten vain kyllästyvän palveluun. Esimerkiksi Helsingin Sanomat pohti aihetta 27.8. otsikolla "Menestystarina vai kupla?" Väittäisin menestystarinan olevan varma, ja ainoan potentiaalisen kuplan piilevän Facebookin markkina-arvossa. HS:n teksti oli kuitenkin suhteellisen neutraali ja kantaaottamaton juttu, mitä ei voi sanoa 20.8. julkaistusta Talouselämästä, jonka kansijuttu huusi näkyvästi: "Facebook-huuma menee ohi." Tämän alla oli vielä rohkea ja ehkä tarkoituksellisen provosoivakin teksti: "Yli miljoona suomalaista on jo luonut profiilinsa Facebookiin. Seuraavaksi he haluavat sieltä pois." Niinkö todella?

Perusteltu kritiikki on tietysti aina tervetullutta, sillä se auttaa kehittämään palveluita kohti parempaa ja toisaalta opettaa käyttäjiä varovaisuuteen. Välillä kuitenkin tuntuu, etteivät Facebookin suurimmat kritisoijat tai sen tuhoa povaavat oikeastaan kunnolla tiedä, mistä puhuvat. Ei ole kovin yllättävää, että Talouselämän perustelemattoman kriittisen jutun kirjoittajakin tunnustautuu "Facebook-neitsyeksi". Hän ei tästä Facebookin ulkopuolisen taustastaan (ja asiavirheistään) huolimatta kuitenkaan kyseenalaista omaa kritiikkiään missään vaiheessa, vaan toistaa tekstissäänkin faktana otsikkonsa väittämän Facebook-huuman menemisestä ohi. En olisi odottanut Talouselämältä ihan tällaista journalismia.

Myönnetään, että huuma on toki hyvin epämääräinen käsite. Ehkä kännyköistäkin katoaa jossain vaiheessa se "huuma", mutta kyllä ne ovat silti tulleet jäädäkseen. Ja aivan yhtä lailla jäädäkseen on tullut myös ilmiö, jota on alettu kutsua sosiaaliseksi mediaksi, ja minkä näkyvin ilmentymä Facebook nykyään on paitsi Suomessa, myös maailmanlaajuisesti. Se, mitä Facebook edustaa, ei ole vain pelkkä villitys, vaan vastaa useiden ihmisten todellisiin tarpeisiin olla osa jotakin yhteisöä, kertoa itsestään ja kommunikoida tuttavapiirien kesken. Vaikka monet Facebookin sisäiset ilmiöt varmasti ovatkin osa sitä hetkellistä "huumaa" tai uutuudenviehätystä ja sellaisina hiljalleen väistyvätkin, yhteisöpalvelun ydin on jotakin paljon enemmän ja paljon pysyvämpää.


Jonkinlainen "naamakirja" tulee aina olemaan

Sosiaalinen media ei siis varmasti ole poistumassa mihinkään, ja jonkinlaisia "naamakirjoja" tulee aina olemaan, vaikka yksittäiset palvelut saattavatkin toki kuihtua pois. Mutta onko Facebook sitten tullut jäädäkseen? Koska kysyntää Facebookin kaltaiselle palvelulle kyllä riittää, vaihtoehdoiksi Facebookin kaatumisen syiksi jää oikeastaan vain jollain tavalla ihmisten tarpeisiin paremmin tai vähemmän ärsyttävällä tavalla vastaava korvaaja tai bisnesmahdollisuuksien heikkous. Kummastakaan ei näy toistaiseksi erityisemmin merkkejä. Varsinkaan bisnesmahdollisuuksien suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmia. Miljardiyleisölle riittää markkinoitavaa ja sitä kautta mainostuloja, mitä käyttäjien profilointi tehostaa huomattavasti. Tuloja lienee kehitettävissä myös muistakin lähteistä kuin pelkistä mainostuloista, kunhan kaikki tavalliseen käyttöön liittyvät toiminnot säilyvät kuitenkin ilmaisina.

Korvaajastakaan ei ole liioin tietoa. Toistaiseksi tilanne näyttää olevan pikemminkin päinvastoin. Pari vuotta sitten Facebook ohitti MySpacen kävijämääriltään suurimpana yhteisöpalveluna, ja jatkaa edelleen kasvuaan. Pientä rutinaa yksityisyyden suojasta tai tietoturvasta ilmenee toisinaan, mutta sekin vaikuttaa enimmäkseen suhteellisen äänekkään vähemmistön älähtelyltä. Suuri enemmistö ei näe asiassa ongelmaa, muttei toisaalta koe sen arvoiseksi siitä lähteä väittelemäänkään.

Onko Facebook sitten ominaisuuksiltaan kuitenkaan juuri se ihanteellisin mahdollinen yhteisöpalvelu? Tai tuleeko se jatkossa olemaan? Ehkä ei. Yhteisöpalvelun arvo on kuitenkin pohjimmiltaan puhtaasti sen käyttäjissä, ja Facebook on käyttäjämäärillään osoittanut olevansa muita nykyisiä palveluja vetävämpi konsepti. Facebook on 500 miljoonalla aktiivisella käyttäjällään kasvanut sellaisiin leijonan mittoihin, että mikäli jokin uusi täysin mullistavaan ideaan perustuva palvelu haluaa viedä sen paikan, on sillä melkoinen taival kuljettavana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Aiheeseen liittyviä tekstejä...